Opinion: perfume bottle design.

Perfume bottle design

Taco Schmidt, design director in Verpakken magazine:

Parfum verpakkingen zijn de Haute Couture van packaging design. Daar waar marges volledig worden bepaald door de waarde van een merk, is veel mogelijk. Een uitdaging voor elke designer: enkel de vorm van de fles, materialen, sluiting en branding tezamen vertellen een verhaal dat tijd overstijgt en illustreert dat wat mogelijk is in in het leven. Dan is er weinig ruimte voor de ratio van de duurzaamheid van een verpakking. En veel parfum flessen zijn van glas met een kunststof of metalen sluiting en verpakking van karton. Prima te scheiden: een goed begin!

Maar de crux zit zoals zo vaak in de details, zowel voor het design als voor de duurzaamheid. Dat wat een parfum verpakking rijk maakt: folie details, in mould labelling, spot vernis en ‘unieke’ samenstellingen van materialen zorgt voor vervuilde afvalstromen. Yvra 1958 is dan niet de grootste vervuiler. Al zou in de om-verpakking het karton zomaar rondom een kunststof vacuum vormdeel geperst kunnen zijn? En is het boekje (met nietje) overbodig en niet van deze tijd.

Yvra 1958 maakt in zijn verpakking gebruik van bekende ‘frans-chique’ stijlkenmerken. Maar het geheel blijft anoniem, mede door de universele fles vorm. Eenvoud behoeft een archetype (fles), anders verandert eenvoud in gewoon simpel. Het is keurig maar er ontbreekt ziel; ‘La vie en rose’ is niet te bedenken, dit moet je leven, tot je erbij neer valt zoals Gabriel Bonheur ‘Coco’ Chanel als geen ander wist.

Leave a Reply

Your email address will not be published.