Celebrate diversity!

‪Qindle brand design director Ype Jorna about the Lioness identity: let’s celebrate diversity!

Marketing tribune rondvraag.

‘Onze’ Oranje Leeuwinnen hebben hun eigen logo. De Leeuw is al 46 jaar het logo van het mannenelftal, maar W+K vond het tijd voor een symbool dat alle vrouwenvoetballers in Nederland verbindt. De leeuwin is het resultaat van een samenwerking tussen de KNVB, Nike en W+K. Hannah Smit, artdirector W+K Amsterdam: ‘Dit nieuwe logo is veel groter dan alleen een campagne of een redesign. Dit is iets blijvends en een sterk statement dat helpt het momentum van het vrouwenvoetbal te accelereren. Het geeft vrouwelijke voetballers en vrouwelijk sporters in het algemeen iets van zichzelf om voor te knokken, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.’ MarketingTribune vroeg 10 marketeers en designers hierop te reageren. De stemming is verdeeld.

 Ype Jorna, brand & design director Qindle | Innovation & design: Ik vind het concept best oké. Let’s celebrate diversity! Wat betreft de grafische uitwerking: hoewel de ‘leeuwin’ klassiek van opzet is, straalt het naast kracht, met name door de vloeiende lijnvoering, toch ook een bepaalde eigentijdsheid uit. Wellicht had de leeuwin wel een meer eigen karakteristieke houding mogen hebben, om te vermijden dat het een uitgeklede versie van de leeuw lijkt, maar toch, het geheel blijft lekker traditioneel koninklijk met een sportief tintje. Prima.

Leave a Reply

Your email address will not be published.